ابزار دستی
نوشته شده توسط : الکس
به ابزارهایی که برای کمک به انسان برای انجام کارهای مختلف فنی ساخته می شوند ابزار دستی می گویند. این ابزار کمک می کنند تا انرژی کمتری برای انجام کارهای فنی نیاز باشد و کار را آسان تر و سریع تر می کنند. از گذشته های بسیار دور انسان ها ابزار دستی مختلفی را برای انجام کارهای مختلف خود می ساختند. ابزارهای دستی لوازم زیادی را در بر می گیرند. چکش، انبردست، دم باریک و پیچ گوشتی از نمونه های ابزار دستی هستند. در حرفه های مختلف از ابزار دستی جهت جابه جایی، تغییرشکل در مواد خام و ابزاری برای افزایش نیروی وارده استفاده می شود.

ویژگی های ابزار دستی

ابزار دستی ضروری وجود دارد که در اکثر کارهای فنی مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید این ابزار را در جعبه ای با عنوان جعبه ابزار داشته باشید. در ادامه به معرفی این ابزار و ویژگی های آنها خواهیم پرداخت.

چکش

چکش از یک دسته و از قسمتی برای ضربه زدن ساخته شده است. از چکش بیشتر برای وارد کردن ضربه به میخ استفاده می شود. البته تغییر شکل مواد، جا انداختن قطعات مختلف یا شکستن اشیای مختلف نیز م توانند از کاربردهای چکش باشند.

پیچ گوشتی

پیچ گوشتی از یک دسته و یک میله ساخته شده و برای وارد کردن انرژی و چرخاندن پیچ استفاده می‌شود. پیچ گوشتی در سایزهای مختلف و دو نوع دو سو و چهارسو وجود دارد. کاربرد اصلی پیچ گوشتی باز و بسته کردن پیچ های مختلف است. پیچ گوشتی در نوع برقی نیز وجود دارد.

انبردست

انبردست بیشتر در کارهای الکترونیکی و سیم کشی کاربرد دارد. البته انبردست های مختلف برای کاربردهای مختلف به طور خاص طراحی شده اند. انبر دست از دو اهرم که حول یک محور به هم متصل شده اند تشکیل شده است. امروزه در صنعت انبردست برقی کاربرد بسیاری دارد.

آچار

آچار نیز وسیله ای برای باز و کردن پیچ ها است و نیروی گشتاور زیادی را برای باز و بسته کردن پیچ ها وارد می کند. انواع آچار مانند آچار فرانسه، آچار شلاقی، آچار بکس، آچار الن و … برای کاربردهای مختلف ساخته و طراحی شده اند.

متر

متر وسیله ای برای اندازه گیری طول است. در واقع متر واحد اندازه گیری طول است و به هر 100 سانتی متر یک متر می گویند. ابزار متر حدود 150 سانتی متر است و در انواع پلاستیک های مختلف وجود دارد. در بسیاری از فعالیت های فنی به متر برای انجام دقیق تر کارها نیاز است.

اره دستی

اره از یک دسته چوبی یا پلاستیکی و یک تیغه تیز و دندانه دندانه ساخته شده است. اره برای بریدن و دو نیم کردن مواد مختلفی نظیر فلزات، چوب و … استفاده می شود. اره در انواع برقی و برای مواد با ضخامت های بیشتر وجود دارد.





:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 13 / 11 / 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: